Souhrn
21 163 Celkem se za padesát let uskutečnilo v Česku, nebo v západní části bývalé federace 21 163 cvalových dostihů, které najdeme v dostihových ročenkách. 14 566 klání bylo rovinových a 6 597 překážkových, což je 31,1 procenta z celkového počtu. V letech 1967 až 1992 tedy za existence Československa se odběhlo 8 964 dostihů a v posledních 24 letech se uskutečnilo 12 199 klání, což je jasný důkaz, že v novodobé historii je na programu více dostihů, než bývalo za minulého režimu.
567 Rekordní počet dostihů jsme mohli sledovat v roce 2000, kdy se v České republice uskutečnilo 567 cvalových klání, 399 rovinových a 168 překážkových. Naopak nejméně dostihů bylo k vidění v letech 1967 a 1974, pouhých 286, tedy zhruba polovina toho co v roce 2000. Ze sledovaných padesáti let se sedmkrát uskutečnilo méně než 300 dostihů za rok. V rozmezí 300 až 400 dostihů bylo 14 sezón, 16 sezón jsme mohli sledovat 400 až 500 klání a ve třinácti letech pořadatelé uspořádali více než 500 dostihů (1994, 1998 až 2002, 2004, 2006 až 2011).
399 Nejvíce rovinových dostihů, 399, se uskutečnilo již ve zmiňovaném roce 2000, naopak nejméně, pouhých 150 jich bylo k vidění v roce 1967. Od roku 1988 se koná pravidelně minimálně 300 rovinových klání za sezónu. Překážkové maximum pochází ze sezóny 2009, kdy se uskutečnilo 184 překážkových měření sil. Dlouhá léta bylo překážkové maximum z roku 1968, 148 klání. Od roku 1996 se koná pravidelně minimálně 140 překážkových dostihů za sezónu. Na souboje nad překážkami byl nejchudší rok 1977, kdy bylo na programu pouze 84 dostihů.
37 V posledních padesáti letech se v České republice konaly dostihy na 37 drahách, na 17 v Čechách a 20 na Moravě, v minulém roce se běhalo na 11 místech, osmi v Čechách a třech na Moravě. Na osmi místech se ovšem v posledním půlstoletí uskutečnil pouze jeden dostihový den. Nejvíce drah bylo v permanenci v roce 1968, a to 19. Naopak pouze na osmi drahách se běhalo v letech 1993 a 1995. Začátkem devadesátých let dvacátého století se běhalo na deseti místech a v roce 1997 na devíti. Sice se sklonku dvacátého století neběhalo na mnoha místech, ale počet dostihů byl vysoký.
Centrum českých dostihů - Velká Chuchle
Samostatnou kategorií v dostihovém dění na českém území v posledním půlstoletí je dráha ve Velké Chuchli. Celkem tu bylo k vidění 9 104 dostihů, což je 43 procent všech odběhnutých na území České republiky. Průměr dostihů ne jednu sezónu ve Velké Chuchli je 182 (k tomuto číslu se 24 míst na dostihové mapě nedostalo ani za padesát let). 4 955 dostihů se uskutečnilo v letech 1967 až 1992, v těch letech byl podíl Velké Chuchle na celkovém dostihovém dění nadpoloviční, přesně činil 55 %. Ještě první dva roky v rámci České republiky hrála Velká Chuchle dominantní roli, navíc v roce 1994 se zde uskutečnilo 246 klání, což je rekordní číslo za sledované období. Zlom nastal v roce 1995, kdy se v Praze část sezóny neuskutečnila z důvodu finanční problémů, tehdy se chuchelský podíl dostal poprvé na třetinu republikového stavu a na této úrovni zůstal do dnešních dní. V letech 2001 až 2016 bylo v Praze odběhnuto 2 567 dostihů, což je 31,5 procenta z celkového počtu dostihů v ČR. Za padesát sezón bylo v Chuchli patnáct takových, kdy se uskutečnilo 200 a více dostihů za rok, třicet bylo s počtem 150 až 200 klání za rok a v pěti sezónách nebylo k vidění ani 150 měření sil. Byly to roky 1985, 1990 (bourání starých tribun a dokončování nové), 2002, 2013 (povodně) a 2016.
V malé míře, ale téměř v celém období se v Chuchli konaly překážkové dostihy, nenajdeme je pouze v letech 1995, 2001 a 2002. Celkem se za padesát let uskutečnilo 501 překážkových klání, více než pět procent z celkového počtu dostihů v Praze. Z celkového počtu překážek v Česku viděla Chuchle 7,5 procenta měření sil. Nejbohatší na překážky byl rok 1968, kdy se jich uskutečnilo 39. Od roku 1979 se jich nekonalo více než 10 za rok.
Pražskou dominantou jsou rovinové zkoušky, těch se za padesát let uskutečnilo 8 603, což je 59 procent z celkového počtu v České republice!
Dráhy s více než tisíci dostihy
Pardubice Druhé místo ve statistice patří pardubickému závodišti, kde se za padesát let uskutečnilo 2 805 dostihů, 293 rovinových a 2 512 překážkových (podíl na celku je 13,2 %). Z celkového počtu soubojů nad skoky jich Pardubice hostily 38 procent. Pardubice jsou druhou a zároveň poslední dráhou, která byla v permanenci v každém ze sledovaných padesáti roků. Od roku 1967 až do roku 1981 se v Pardubicích konaly zpravidla dva až tři dostihové dny za rok. Počet klání v jednotlivých letech nepřekročil třicítku. Druhé pardubické období je v letech 1982 až 1994, kdy se konalo čtyřicet až šedesát dostihů za rok. Od roku 1995 dostihové využití ještě stouplo a v roce 2013 jsme zaznamenali rekordní počet 98 dostihů, 17 rovinových a 81 překážkových. V letech 1999 až 2015 se konalo ve městě perníku minimálně 80 měření sil za rok, loni to bylo „pouze“ 79.
Slušovice Na třetím místě v počtu uskutečněných dostihů v posledních padesáti letech jsou Slušovice. Dráha, kde se první dostihy konaly v srpnu 1981, od té doby hostila 1725 cvalových měření sil, 1245 jich bylo rovinových a 480 překážkových. Minimem byl jeden dostihový den v roce 2003, naopak maximum patří roku 1991 se 107 dostihy (83 rovinových a 24 překážkových).
Karlovy Vary Dráha v lázeňském městě poprvé hostila dostihový den v roce 1899, ale ve sledovaném období zela několik let prázdnotou, a to v období 1973 až 1975 a také v roce 1980. Od roku 1981 je již provoz nepřerušen. Do roku 1984 bylo maximem třicet dostihů za sezónu. V roce 1985 dráha nahradila Velkou Chuchli, stejně jako v roce 1990, to se ve Dvorech konalo dokonce 138 dostihů, 130 rovinových a 8 překážkových. V posledních letech počet dostihů kolísá mezi 30 až 50 za sezónu. Celkem se v Karlových Varech uskutečnilo za padesát let 1705 dostihů, 1464 rovinových a 241 překážkových.
Lysá nad Labem Páté místo patří v historické tabulce závodišti v Lysé nad Labem, kde se uskutečnilo 1111 klání, 567 rovinových a 544 překážkových. Malebná dráha na okraji lesa zela prázdnotou pouze v roce 1982, ve zbylých 49 sezónách hostila zpravidla dva dostihové dny, prvomájový a také červencový. Do roku 1985 se jednalo o dráhu ryze překážkovou, rovinový dostih byl výjimkou. Od roku 1986 se situace otočila a prim hrají roviny, ale překážkové vrcholy zůstávají. V letech 1995 až 2015 se konalo zpravidla více dostihových dní než pouze dva.
Most Od května loňského roku patří mezi dráhy se čtyřmístným počtem klání i Most, kde se první dostihový den uskutečnil v září 1997, a tak loňská sezóna byla jubilejní dvacátou. Z celkového počtu 1034 dostihů bylo 766 rovinových a 268 překážkových. Zatím je mostecké maximum z roku 2002, kdy dráha částečně zastoupila zatopenou Velkou Chuchli a viděla 74 měření sil (55 + 19).
Dráhy s více než sto dostihy
Tochovice Dráha na Příbramsku byla v permanenci v 34 letech z padesáti sledovaných. Od roku 2012 již zeje prázdnotou a není příliš pravděpodobné, že se sem dostihy vrátí. Za sledované období se zde uskutečnilo 509 dostihů, 358 rovinových a 151 překážkových. V roce 1992 se v Tochovicích uskutečnilo dokonce 73 klání (44 + 29).
Benešov Pouze dva roky z padesáti sledovaných se nekonaly dostihy na dráze v Černém lese, a to v roce 2003 a v tom minulém. Dostihový den se v Benešově zpravidla skládal z pěti klání, dvou rovinových a tří překážkových, celkem bylo k vidění 487 měření sil, 207 rovinových a 280 překážkových.
Brno Historie dráhy ve Dvorskách se začala psát v roce 1998 a nyní už patří Josefu Vymazalovi s jeho týmem deváté místo. Diváci se do příjemného areálu schází většinou třikrát ročně, a tak by tomu mělo být i letos. Zatím bylo v Brně uskutečněno 413 dostihů, 274 rovinových a 139 překážkových.
Kolesa Také v Kolesách se začala psát dostihová historie v roce 1998, východočeská dráha za devatenáct let hostila o dvacet klání méně než brněnská a nepřekvapí, že překážkových klání bylo více než rovinových. Celkem bylo odběhnuto 393 měření sil, 145 na rovině a 248 přes různě těžké skoky.
Netolice Druhou desítku drah s nejvyšším počtem dostihů v posledním půlstoletí, začíná české „Chantilly“. Nekoná se tam sice moc dostihových dní za rok, ale jsou na programu pravidelně. Přestávek bylo za padesát let pouze sedm, a tak diváci viděli 307 dostihů, 133 rovinových a 174 překážkových.
Mimoň To je místo, kde se zřejmě mají konat dostihy, protože už několikrát přežilo klinickou smrt. Za padesát let registrujeme celkem 14 vypadlých let, přestávka 1997 až 2002 se zdála býti fatální stejně jako ta 2012 až 2014. Souboje anglických plnokrevníků se vždy vrátily, celkem bylo k vidění 296 měření sil, 182 rovinových a 117 překážkových.
Hluboká nad Vltavou Dráha pod legendárním zámkem byla v provozu od roku 1972 do roku 1999 s výjimkou sezóny 1982. Za 27 let se zde uskutečnilo 274 klání, 108 rovinových a 166 překážkových. Návrat dostihů je nereálný, bilance se může změnit, pokud se konaly dny ještě před rokem 1967.
Veselí nad Moravou Od roku 1967 do roku 1990 byly pravidelnou součástí dostihového kalendáře (s výjimkou roku 1985) dostihy na dráze ve Veselí nad Moravou. Zbytky dráhy byly k vidění ještě v nedávné minulosti, ale návrat dostihů je zřejmě nereálný, a tak ve statistikách najdeme 175 mření sil, 53 rovinových a 122 překážkových.
Albertovec Dalším místem, na které už můžeme jen vzpomínat je dráha v Albertovci s legendárním Borcovým skokem ve zdejší pískovně. V permanenci byla v letech 1969 až 1989 a následně v letech 2006 až 2012. Od roku 2013 zeje prázdnotou. Celkem zde diváci mohli vidět 169 dostihů, 42 na rovině a 127 překážkových.
Světlá Hora Posledním stovkařem mezi závodišti je Světlá Hora, kde se oficiální dostihy běhají od roku 1998 s výjimkou roku 2012. Zatím se zde při osmnácti dostihových dnech uskutečnilo 122 klání, 7 rovinových a 115 překážkových.
Více než jeden dostihových den
Na třinácti místech v České republice (čtyřech v Čechách a devíti na Moravě) se uskutečnil v posledních padesáti letech více než jeden dostihový den, ale ani na jednom z míst počet odběhnutých klání nepřekročil stovku. Nejblíže k ní mělo závodiště v Odrách (83 – 14 + 69), kde se běhalo v letech 1967 až 1975. Na dalších místech najdeme Olomouc –Lazce (69 – 12 + 57), Tlumačov (58 – 13 + 45), Vizovice (55 – 0 + 55), Radslavice (44 – 9 + 35), Tábor – Hejlov (40 – 14 + 26), Kladruby nad Labem (31 – 2 + 29), Mirošov (27 – 10 + 17), Boskovice – Mladkov (26 – 10 + 16), Olšany (24 – 2 + 22), Pohořelice (11 – 3 + 8), Pravčice (11 – 5 + 6) a Jičín – Vokšice (7 – 2 + 5).
Jeden dostihový den
Poslední kategorií v našem přehledu jsou dráhy, kde se od roku 1967 uskutečnil jediný dostihový den. Samozřejmě u drah, kde se tak stalo v roce 1967, může dojít k rozšíření bilance při dalším zkoumání, ale dalších je vylepšení bilance hodně nereálné. Hradec nad Moravicí (2000; 8), Ostrožská Nová Ves (1967; 7), Kojetín (1979; 7), Otice u Opavy (1978; 6), Mšeno (1967; 5), Brumov-Bylnice (1968; 5), Obříství (1968; 5), Žlutava (1968; 5).
DwayneJuine
11.10.2023, 10:11ThomasFieks
11.10.2023, 08:40CharlesHat
10.10.2023, 14:23Oliveramipt
5.10.2023, 17:19Peterasymn
3.10.2023, 11:09Peterasymn
28.9.2023, 18:26Frankzer
28.9.2023, 07:52Thomasfaind
23.9.2023, 12:07Jamesgoorn
22.9.2023, 10:06Bernardenuct
22.9.2023, 06:56Thomasfaind
20.9.2023, 17:19Omrogaw
17.9.2023, 05:39KennethIncic
6.9.2023, 14:31Patricknip
6.9.2023, 12:34DerrickNof
23.8.2023, 18:52Robertmub
23.8.2023, 10:50Williamdoruh
22.8.2023, 14:22FrancisMathe
22.8.2023, 10:48Thomasinivy
20.8.2023, 17:41HaroldAtold
20.8.2023, 14:04JosephJab
18.8.2023, 15:07CecilTaugs
15.8.2023, 12:25RubenMog
9.8.2023, 15:06DavidLoK
9.8.2023, 11:06GordonRah
6.8.2023, 16:35GordonRah
6.8.2023, 13:38VirgilTaf
27.7.2023, 13:04RichardEmone
27.7.2023, 09:58RobbyNor
20.7.2023, 18:19MichaelclEse
17.7.2023, 15:35